“Vlaamse bouwsector moet weer koploper worden”

21 juni 2018 door Sarah Verbeeck

_W5A7369_retouched.jpg

In veel bouwbedrijven wordt nog gemetst zoals veertig jaar geleden. Geen goede zaak vindt Peter Bellens, gedeputeerde van de provincie Antwerpen, voorzitter van Kamp C en een van de drijvende krachten achter ’t Centrum, het eerste circulaire bedrijfspand in Vlaanderen. “De Vlaamse bouwsector moet opnieuw koploper worden en omschakelen naar circulair bouwen.”

Waarom zet de provincie Antwerpen mee haar schouders onder het eerste circulaire bedrijfspand in Vlaanderen?

Peter Bellens: “Daar zijn verschillende redenen voor. Uiteraard is er de ecologische uitdaging om zo zuinig mogelijk om te springen met onze materialen, maar daarnaast heeft de provincie Kamp C de expliciete opdracht gegeven om onze ondernemers op de hoogte te houden van de nieuwe ontwikkelingen in de bouwsector, hen daar enthousiast voor te maken én hen zoveel mogelijk mee te nemen in dat avontuur.”

Hoe zal ’t Centrum er concreet uitzien?

“De enige zekerheid die we hebben is dat het een grondoppervlakte zal hebben van 50 bij 25 meter. Verder ligt alles open. Er is geen plan, wel een lijst met principes waaraan het pand moet voldoen. Een bijkomende uitdaging is dat we het gebouw over tien jaar met alle gemak een andere functie moeten kunnen geven, als de omstandigheden daarom vragen. Op die mogelijke verandering moet het bouwteam slim anticiperen.”

 Welke kentering moet ’t Centrum mee in gang zetten?

“Ik ben ervan overtuigd dat circulair bouwen hét model van de toekomst is. Kamp C moet de sector vertrouwd maken met alle aspecten: van circulaire gebiedsontwikkeling over materiaalkeuze, businessmodellen, ontwerpen, aanbesteden, nieuwe financieringsvormen tot en met het circulaire werken. Onze ondernemers en kennisinstellingen moeten die principes hier niet alleen leren kennen, maar ze zich ook eigen kunnen maken.”

 Waarom is die omslag naar circulair bouwen nodig?

“Onze bouwvakkers worden geprezen om hun werklust en de kwaliteit die ze leveren, maar in veel bedrijven wordt nog gebouwd en gemetst zoals veertig jaar geleden. Dat is op lange termijn geen goede zaak, zeker niet nu de technologische evoluties zich razendsnel voordoen en er overal buitenlandse concurrentie op de loer ligt. We moeten weer koplopers worden.”

 Wat ziet u als de grootste uitdaging om circulair bouwen in Vlaanderen van de grond te krijgen?

“We hebben te maken met een redelijk conservatieve sector. We moeten de traditionele bouwbedrijven ervan overtuigen dat dit een onomkeerbare evolutie is.”

 Hoe wilt u de bouwsector meekrijgen in dat verhaal?

“Vóór we gaan bouwen richten we een reeks masterclasses in waaraan iedereen kan deelnemen, ook wie niet in het consortium voor het bouwproject op Kamp C stapt. Het is een lerend netwerk dat niet alleen theorie brengt, maar ook concreet aan de slag gaat. ’t Centrum wordt één grote showcase voor het circulaire bouwen, waarmee we ook de twijfelaars over de streep zullen trekken.”

 De aanbesteding van ’t Centrum gaat van start met een reeks vrijblijvende masterclasses. Wat maakt ook die fase circulair?

“Samenwerking is essentieel bij circulair bouwen. Onze masterclasses zijn ook bedoeld om bedrijven die verschillende diensten aanbieden samen te brengen om zo te komen tot nieuwe partnerschappen, projecten en businessmodellen.”

 Van welke circulaire bouwprojecten kan de bouwsector iets opsteken?

“In Nederland zijn het stadskantoor in Venlo en The Green House in Utrecht interessante voorbeelden. Bij ons werken de VUB, onderzoeksinstelling VITO en Leefmilieu Brussel samen aan het BAMB-project (Building As Materials Banks) en in Vlaanderen wordt al geëxperimenteerd met deelaspecten van circulair bouwen. Zo werkt JuuNoo aan een circulaire verplaatsbare wand, maakt Carbstone bouwmateriaal uit staalslakken en CO2 en ontwikkelde Bao Living een module die alle nutsvoorzieningen bundelt. Kamp C legt de lat meteen een pak hoger door álle aspecten samen te brengen in een volledig circulair bedrijfsgebouw. Daar kunnen we internationaal mee uitpakken.”

 Hoeveel middelen steken de provincie en haar partners in ’t Centrum?

“In de voorbereidende fase investeren Kamp C, afvalstoffenmaatschappij OVAM en Thomas More samen 366.000 euro. Het investeringsbudget voor de bouw zelf bedraagt 1 miljoen euro. Dat volstaat als we nieuwe circulaire businessmodellen toepassen: bedrijven die mee in het traject stappen, kunnen hun eigen innovaties integreren, zodat ’t Centrum voor hen een levende experimenteer- en demonstratieruimte wordt.”

Foto: © Britt Guns

Labels:

  • The Exploded View: een revolutionaire samenwerking tussen bouw en landbouw

    In de landbouw bestaan er al heel wat biobased materialen, maar ze worden nog niet allemaal gebruikt op bouwwerven. Wist je bijvoorbeeld al dat je met grasvezel kunt isoleren? Of dat je keukenkastjes kan maken van paprikastelen? Stof tot nadenken dus voor landbouwers en bouwprofessionals over hoe ze de handen in elkaar kunnen slaan voor het huis van de toekomst.

    Lees meer
  • Lierse houtbouwer zal Exploded View opbouwen op Kamp C

    Vanaf maart wordt The Exploded View Beyond Building opgebouwd op Kamp C. SIDATI, een houtbouwer uit Lier, heeft de demowoning uit biobased materialen mee gedemonteerd in Almere en zal het gebouw weer opbouwen op Kamp C in 2023. Ze werken voor de eerste keer mee aan een project dat honderd procent circulair is. We spraken met zaakvoerder Claire Dewispelaere en David Siebens.

    Lees meer
  • Bouwen aan een digitale toekomst

    Kamp C volgt als centrum voor duurzaam bouwen en innovatie in de bouw de trends in de bouwsector nauwgezet op. Dat de sector voor heel wat evoluties en uitdagingen staat, is voor iedereen duidelijk. Innovatie dringt zich op bij alle bedrijven in de bouw, zowel bij kleine als grote ondernemers. Niki Cauberg is hoofdadviseur van de afdeling Digital Construction van het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) en deelt graag met ons zijn inzichten over één van deze tendensen; de digitale en industriële evolutie die de bouwsector op dit moment doormaakt.

    Lees meer
  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • Creatief bouwen met beton

    Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

    Lees meer
  • De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

    Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

    Lees meer
  • Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

    Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

    Lees meer
  • 3D-printen in de bouw: vraag en antwoord

    In oktober vonden de inspiratiedagen “De toekomst van 3D-printen in de bouw” plaats. Tijdens het panelgesprek had de bouwsector heel wat vragen voor de experten. We bundelden de belangrijkste vragen en antwoorden.

    Lees meer
Sluiten