Van selectie naar gunning: interactie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer

27 juni 2019 door Diana Grasso

t Centrum dialoogronde.JPG

’t Centrum zal het eerste circulaire kantoorgebouw van België worden op de site van Kamp C in Westerlo. Via een Design, Build, Maintain & Energy opdracht heeft Kamp C de werkzaamheden binnen ’t Centrum in één opdracht uitgevraagd. In maart dit jaar koos een zeskoppige jury drie consortia voor de circulaire aanbesteding van het project ’t Centrum. Na de bekendmaking van de drie geselecteerde consortia, volgt nu een proces waarin opdrachtgever- en nemer met elkaar in dialoog gaan.

Eerste stap in circulaire aanbesteding afgerond

In de aanloop naar de bouw van ’t Centrum is Kamp C in 2018 gestart met een circulaire aanbesteding. Een circulaire aanbesteding wijkt sterk af van de traditionele manier van aanbesteden waarbij de prijs vaak geldt als belangrijkste criterium en waarbij een eisenpakket wordt opgelegd zonder ruimte voor innovatie.

“In tegenstelling tot een traditionele aanbesteding, gaan we uit van een set van ambities en een functionele uitvraag: we geven op wat we willen, maar niet hoe we dit willen. De markt krijgt hierdoor de ruimte om zelf creatief aan de slag te gaan. Verder is de prijs geen criterium omdat we werken met een vast budget dat de opdrachtnemer zal krijgen”, verduidelijkt projectverantwoordelijke Jonathan Verdonck.

De circulaire aanbesteding krijgt vorm in het project ’t Centrum en is intussen uitgegroeid tot een innovatief en leerrijk proces voor zowel de opdrachtgever als opdrachtnemer.

In maart bereikte het project een eerste grote mijlpaal, namelijk het afronden van de selectiefase. Een zeskoppige jury selecteerde toen drie consortia uit de zeven consortia die zich hadden aangemeld. Respectievelijk SPV Kamp C(irculair), ’t Collectief en Kamp Circulair maken op dit ogenblik kans op de uiteindelijke gunning van de opdracht. Lees hier meer over de selectiefase.

Onduidelijkheden wegnemen

Op 28 mei werden de drie consortia uitgenodigd voor een infosessie. Tijdens deze sessie gaf Kamp C een toelichting bij de opdracht en de gunningsproducten. Er was ook mogelijkheid voor de aanwezigen om verduidelijkingsvragen te stellen, waar velen gebruik van maakten. De antwoorden zullen meegenomen in een zogenaamde Nota van Inlichtingen die met alle consortia wordt gedeeld. De consortia lijken deze manier van werken te appreciëren. Ze beseffen dat deze aanbesteding anders is dan de traditionele manier en hebben zin om de uitdaging samen met ons aan te gaan.

Met elkaar in dialoog

In juni en augustus organiseert Kamp C twee dialoogrondes waarvoor elk consortium apart wordt uitgenodigd. De eerste sessie heeft inmiddels plaatsgevonden op 13 juni. De gesprekken bieden de gelegenheid om de ambities verder te concretiseren en het eindproduct zo goed mogelijk te doen aansluiten op de behoefte. Dankzij dit tweerichtingsgesprek worden zo vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd.

In de eerste dialoogronde kregen de consortia de gelegenheid om met Kamp C het doel, de kritische succesfactoren en de gestelde eisen in de opdracht te bespreken. Maar ook de geanalyseerde risico’s, die een succesvolle invulling van de opdracht, in de weg kunnen staan, alsook de toelaatbaarheid van oplossingen, werden besproken.

In de tweede dialoogronde krijgen de deelnemers vervolgens de kans om hun analyse, die heeft geleid tot een mogelijke oplossing en meerwaarde, af te toetsen en de risico’s te bespreken.

“Door met een traject van dialoogrondes te werken krijgen we als opdrachtgever nog ruimte om de aanbesteding bij te sturen. Grondig wijzigen kan niet meer, maar er is wel de mogelijkheid om te finetunen. Dit zorgt dat we uiteindelijk een betere opdracht in de markt zetten”, aldus Jonathan.

De vervolgstappen

Eind 2019 zal het winnende consortium, dat zal instaan voor de realisatie van ’t Centrum, gekozen worden. In samenspraak met de opdrachtgever wordt het uitvoeringsplan en de planning opgemaakt. In het najaar van 2020 zal de bouw starten.

Het project ’t Centrum wordt uitgevoerd in samenwerking met de OVAM. Kamp C ontvangt een subsidie van € 183.087,04 en inhoudelijke ondersteuning van de OVAM. Verder is ook Thomas More een partner in het project.

Labels:

  • The Exploded View: een revolutionaire samenwerking tussen bouw en landbouw

    In de landbouw bestaan er al heel wat biobased materialen, maar ze worden nog niet allemaal gebruikt op bouwwerven. Wist je bijvoorbeeld al dat je met grasvezel kunt isoleren? Of dat je keukenkastjes kan maken van paprikastelen? Stof tot nadenken dus voor landbouwers en bouwprofessionals over hoe ze de handen in elkaar kunnen slaan voor het huis van de toekomst.

    Lees meer
  • Lierse houtbouwer zal Exploded View opbouwen op Kamp C

    Vanaf maart wordt The Exploded View Beyond Building opgebouwd op Kamp C. SIDATI, een houtbouwer uit Lier, heeft de demowoning uit biobased materialen mee gedemonteerd in Almere en zal het gebouw weer opbouwen op Kamp C in 2023. Ze werken voor de eerste keer mee aan een project dat honderd procent circulair is. We spraken met zaakvoerder Claire Dewispelaere en David Siebens.

    Lees meer
  • Bouwen aan een digitale toekomst

    Kamp C volgt als centrum voor duurzaam bouwen en innovatie in de bouw de trends in de bouwsector nauwgezet op. Dat de sector voor heel wat evoluties en uitdagingen staat, is voor iedereen duidelijk. Innovatie dringt zich op bij alle bedrijven in de bouw, zowel bij kleine als grote ondernemers. Niki Cauberg is hoofdadviseur van de afdeling Digital Construction van het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) en deelt graag met ons zijn inzichten over één van deze tendensen; de digitale en industriële evolutie die de bouwsector op dit moment doormaakt.

    Lees meer
  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • Creatief bouwen met beton

    Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

    Lees meer
  • De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

    Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

    Lees meer
  • Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

    Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

    Lees meer
  • 3D-printen in de bouw: vraag en antwoord

    In oktober vonden de inspiratiedagen “De toekomst van 3D-printen in de bouw” plaats. Tijdens het panelgesprek had de bouwsector heel wat vragen voor de experten. We bundelden de belangrijkste vragen en antwoorden.

    Lees meer
Sluiten