Kamp C in 't kort
Kamp C wil de bouwsector helpen om te verduurzamen. Op Kamp C ontdek je tal van inspirerende demonstraties en kan je advies en opleidingen volgen. Werk samen met onze community aan de duurzame oplossingen van de toekomst.
Circulaire wanden Juunoo
De tussenwanden op elke verdieping van 't Centrum zijn circulair en kunnen verplaatst worden, zodat je de indeling van elke verdieping makkelijk kan aanpassen. Er zijn 2 types, deze met de "velcro" tand en groef panelen zijn makkelijker en integraal te hergebruiken en toegepast in de meeste inrichting.
Het kantoorgebouw ’t Centrum is zo goed als 100 procent circulair, ook de wanden. Voor de wanden deed de aannemer een beroep op JUUNOO. De circulaire filosofie zit in het DNA van het bedrijf. Zaakvoerder Chris Van de Voorde geeft meer inzichten in een interview.
Climate change is happening en we moeten het zo snel mogelijk gaan oplossen. Je kan als ondernemer zelf dingen gaan oplossen.
Hoe ben je op het idee gekomen om circulaire modulaire wanden te fabriceren?
Chris: “Ik ben een ingenieur met een passie voor interieurwanden. Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat wanden maakte voor standenbouw in de eventsector in Roeselare. Dat bedrijf is waanzinnig opgeschaald. Ik werkte er als hoofd R&D. Ik dacht als circulaire economie en wanden in de standenbouw werken, dan zal dat ook moeten werken in de kantooromgeving.
Toen ben ik zelf een bedrijf begonnen genaamd ‘JUUNOO’. Ik was 30 jaar toen ik JUUNOO oprichtte, het bedrijf is genoemd naar mijn 2 kinderen. Climate change is happening en we moeten het zo snel mogelijk gaan oplossen. Je kan als ondernemer zelf dingen gaan oplossen. Daarom ben ik gestart met JUUNOO. In mijn ogen gingen mijn vorige leidinggevenden niet snel genoeg vooruit om impact te kunnen maken. Met JUUNOO willen we dit wel realiseren, het staat voor zo snel mogelijk zo veel mogelijk impact creëren.”
Wat kenmerkt jullie wanden?
Chris: “Je kan de kenmerken vergelijken met Legoblokken. Dat zijn een paar gestandaardiseerde elementen en daarmee kan je elke vorm, lengte en hoogte aandoen. De binnenkant van de wand bestaat uit stalen modules (de body) die uitschuifbaar zijn in de hoogte. Daarop gaan we dan op een demonteerbare manier, met onze JUUNOO-tape, afwerkingsplaten (de skin). Het concept heet daarom ook ‘keep the body, change the skin’. De binnenkant van de wand is altijd aanpasbaar in hoogte en lengte en kan je tot 30 keer hergebruiken. De skin, of topplaten, kan je op termijn vervangen. Je kan er na verloop van tijd bijvoorbeeld houttinten van maken, een andere kleur aan geven, … Daarnaast kan je ook kiezen voor een basis akoestische wand of je kan er een top akoestische wand van maken door een andere afwerkingsplaat te kiezen."
Kan het product nog verder doorontwikkeld worden?
Chris: “Wij hebben onze eigen Legoblokken gemaakt, ook daar is eentje van de jaren 50 nog steeds compatibel met de Legoblokken van vandaag. Hetzelfde geldt voor ons product. We zijn natuurlijk bezig met methodes om de CO2-uitstoot bij onze productie te verlagen of andere technische verbeteringen te doen maar het product zelf gaat eeuwig en altijd backward compatibel zijn. De basis van het product ligt vast en gaan we blijven gebruiken zodat een wand die over 50 jaar wordt verkocht nog altijd perfect samenwerkt met de wand van vandaag.
Op het vlak van innovatie hadden we eerst de volle wanden. Nu hebben we de brandwerende wanden en glazen wanden op de markt gezet. We hebben geïnnoveerd op het vlak van akoestische wanden, glazen wanden en stilteboxen (telefooncellen en meetingboxen op kantoor). Op deze drie grote assen ontwikkelen we verder. We zetten hierop in omdat we alles willen aanbieden wat nodig is om een kantoor goed in te delen.
De grote innovatie waar we nu mee bezig zijn, is de digitale innovatie. De productranges staan op punt. We hebben top akoestische waarden, esthetiek, … we willen nu de gebruikservaring voor de aannemer en bouwheer optimaliseren zodat hij heel snel een zicht kan krijgen op zijn budget. Door akoestische studies op te nemen in de software wordt er nog meer waarde gecreëerd. Als alle betrokkenen deze info in ons digitale systeem kunnen toevoegen, dan wordt alles gebundeld. Zo krijg je een goed zicht op de restwaarde en waar de materialen zitten. Ons digitale systeem heet JUUNOO Voltage, het werkt heel gedetailleerd. Het doel is dat de bouwheer vlot aan informatie kan geraken zodat hun werk vereenvoudigt.”
Hoe kijken jullie naar het “product as a service”-principe? Is er vraag naar? Hoe spelen jullie hierop in?
Chris: “Je hebt circulaire materialen die theoretisch hergebruikt kunnen worden maar bij ons ligt de nadruk op economisch circulaire materialen. Deze zijn winstgevend als je ze hergebruikt. Het is belangrijk om er iets mee te verdienen zodat je een rendabel bedrijfsmodel hebt.”
Upfront Cashback model
Hoe hebben jullie bijgedragen aan de realisatie van ’t Centrum? Wat zorgt ervoor dat de wanden passen in het concept van een circulair kantoorgebouw?
Chris: “De wanden zijn ontwikkeld om circulair te zijn. Alles wat we verkopen, kopen we ook terug. We zetten ten volle in op circulaire economie. We verdienen meer op wanden die we teruggekocht hebben en een tweede keer verkopen dan met nieuwe wanden. Na 7 jaar komen ofwel de materialen terug en wordt alsnog de restwaarde betaald. Bij leasing kijken we op 36 maanden. Daarna verlaagt je tarief.
Ook in ’t Centrum hebben we ons upfront cashback model toegepast. Dit is een terugkoopmodel waarbij we de wanden op voorhand terugkopen. De materialen in dit project zijn op voorhand teruggekocht geweest door JUUNOO zodanig dat de bouwheer op voorhand minder moest betalen. Dat is een optie voor de klanten. We beginnen het leasen van wanden steeds meer aan te bieden, voornamelijk voor Amerikaanse klanten. De klanten kunnen hun wanden zelf hergebruiken, als tweede mogelijkheid koopt JUUNOO de wanden terug en geven we ze ergens anders een tweede leven, de derde optie is het leasen van wanden. Met deze businessmodellen experimenteren we en leren we van.”