Alle bouwadviezen gaan digitaal door. Maak steeds een afspraak via de online reservatietool. Je kan ook een rondleiding boeken in ‘t Centrum.

De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

9 februari 2022 door Diana Grasso

CircuWallPanels 2.jpg

Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

WOODinc & Made blikken terug op Build. Create. Innovate.

Welke innovatietroef heeft Woodinc? 

ERIC: “WOODinc produceert al tien jaar een circulair houtbouwsysteem, gebaseerd op een Japanse bouwmethode. We hebben ook een gepatenteerde gevelcassette ontwikkeld, volledig biobased en circulair. Je kan onze gebouwen dus demonteren zonder afval te creëren. Dat kan een belangrijke troef worden nu de bouwshift er zit aan te komen. Want anders dan bij renoveren, behoudt ons product zijn waarde als je het demonteert en hergebruikt in hetzelfde of een ander ontwerp. De mogelijkheden voor WOODinc zijn eindeloos. En de markt heel breed. Dus adviseerde Kamp C me om een businessstrategie te ontwikkelen via het innovatietraject Build. Create. Innovate.”

“De mogelijkheden voor WOODinc zijn eindeloos. En de markt heel breed. Dus adviseerde Kamp C me om een businessstrategie te ontwikkelen” (Eric)

Waarin lag volgens Made de grootste uitdaging? 

SIMON“Vanaf het eerste gesprek beseften we dat Eric een heel straf product heeft ontwikkeld met een fantastisch potentieel. WOODinc is futureproof en speelt in op de trend van duurzaam bouwen, want het is energiezuinig én volledig circulair. Dat is binnen onze Vlaamse bouwmethodieken nog vrij ongezien. En toch wordt het product nog niet volledig gevaloriseerd. Eric is momenteel nog tegen de stroom in aan het zwemmen. Want bouwheren, architecten, aannemers, inspectie-organen en lokale overheden houden nog te hard vast aan wat ze kennen. Awareness rond de bouwshift creëren, dat is een traag proces waar WOODinc op korte termijn geen grote revenue shifts mee kan realiseren.”

“Met Made hebben we meer structuur in de business gebracht zodat WOODinc, ShellterWOOD en Ribu elk een eigen gezicht hebben gekregen” (Simon)

Daar gaan jullie dus niet op wachten. Welke aanpak stelt Made dan voor? 

SIMON: “Om het volledige potentieel te unlocken, moest Eric op een andere manier naar de markt stappen. Daarom hebben we een tweesporenbeleid uitgestippeld. Enerzijds zal WOODinc nog steeds projecten op maat realiseren zoals de voorbije tien jaar. Architecten die fan zijn, worden ambassadeur en zo gaat de bal aan het rollen. Anderzijds willen we sneller schakelen dan de klassieke bouwketting van architecten, lokale overheden en aannemers toelaat. Daarom gaan we prefab producten — ShellterWOOD en Ribu — vermarkten in twee nichesegementen. Dit laat de bouwheer toe om zelf zijn toekomstige bouwstructuur te configureren. Een paar weken later kan deze al geplaatst worden. Een echte one-stop-shop in plaats van het klassieke traject met architect, bouwaanvraag, aannemer, onderaannemer en alle administratie.”

ERIC: “Onder ShellterWOOD — een samenwerking tussen Shellter en WOODinc — vermarkten we tijdelijke en transformeerbare constructies voor de evenementensector. Shellter was al menige jaren actief in de eventsector waar tijdelijke constructies de normale gang van zaken is. Een collaboratie in circulair bouwen was een logische stap.”

“Onder Ribu brengen we modulaire constructies op de markt. Denk aan een poolhouse, een tuinhuis, een garage, een kantoorgebouw, een zorgwoning… Het kan werkelijk elke vorm aannemen. Want de structuur laat makkelijk toe om modules bij te bouwen, weg te halen of het volledige ontwerp te transformeren…”

Hoe hebben jullie het tweesporenbeleid concreet ingevuld? 

SIMON: “De basis voor ShellterWOOD en Ribu bestond al toen Eric zich inschreef voor het innovatietraject. Maar de verhalen waren verweven met dat van WOODinc. Met Made hebben we meer structuur in de business gebracht zodat WOODinc, ShellterWOOD en Ribu elk een eigen gezicht hebben gekregen. En Eric weet nu hoe hij met een minimale effort, maximale impact kan genereren, zowel voor de b2b- als de b2c-producten. Zo hebben we voor Ribu bepaald hoe de landingspagina eruit zal zien, welke boodschap er wordt gebracht en hoe Ribu aan de markt wordt voorgesteld. Voor ShellterWOOD hebben we onder andere een configurator ontworpen, waarin modellen, prijzen en specificaties zijn opgenomen.”

“Je voelt dat dit hun vakgebied is en dat ze erop getraind zijn om ideeën en gedachtestromen te stroomlijnen” (Eric)

Eric, waarin lag de meerwaarde van Made? 

ERIC: “Made heeft tijdens dit innovatietraject focus en duidelijkheid gebracht. Ze hebben in feite mijn visie scherper gesteld. Je voelt dat dit hun vakgebied is en dat ze erop getraind zijn om ideeën en gedachtestromen te stroomlijnen.”

“Innovatie is geen snapshot, maar een proces” (Simon)

Wanneer zou je een bedrijf aanraden om deel te nemen aan Build. Create. Innovate., Simon? 

SIMON: “De meeste ondernemers die participeren hebben nog geen ervaring met design thinking en innovatieprocessen. Bij hen is het altijd boots on the ground en voortdoen. Daardoor verlopen hun innovaties niet op een structurele manier en gaat er veel effort verloren. Dan ben je, zoals Eric, Don Quichot-gewijs tegen de wind aan het vechten, terwijl het ook slimmer kan. Tijdens het Build. Create. Innovate. innovatietraject helpen we je om een stap in de juiste richting te zetten, met de kanttekening dat dit maar het begin is van je verhaal. Innovatie is geen snapshot, maar een proces.”

Build. Create. Innovate.

Je bedrijf doen groeien gaat niet altijd vanzelf. Hoe kan jouw bedrijf omgaan met nieuwe digitale technologieën en bouwmethodes? Hoe spring jij op de kar van de energie- en klimaatdoelstellingen? Als je wel een zetje kan gebruiken bij het implenteren van nieuwe technologieën of duurzame initiatieven, is Build. Create. Innovate. misschien wel iets voor jou.

Het volgende traject start in maart 2022. Inschrijven kan via deze link.

Meer weten over het project Build. Create. Innovate.? Surf naar de projectpagina.

Labels:

  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • Creatief bouwen met beton

    Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

    Lees meer
  • Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

    Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

    Lees meer
  • 3D-printen in de bouw: vraag en antwoord

    In oktober vonden de inspiratiedagen “De toekomst van 3D-printen in de bouw” plaats. Tijdens het panelgesprek had de bouwsector heel wat vragen voor de experten. We bundelden de belangrijkste vragen en antwoorden.

    Lees meer
  • Isolatieplaten uit magnesium oxide in ‘t Centrum

    De wanden in ’t Centrum bestaan uit dampopen afwerkingsplaten vervaardigd uit magnesiumoxide. Deze grondstof heeft heel wat circulaire eigenschappen en is brandwerend. Bart D’Haese, Expert in Healthy Houses van EXIE NV en aannemer Joeri Beneens leggen uit. 

    Lees meer
  • Het belang van groenwanden in ’t Centrum

    In ’t Centrum komen groenwanden. Maar wat is het juist het belang van groenwanden? En welk effect hebben ze op circulariteit?

    Lees meer
  • Cellulair glas als keuze voor circulair dak in ‘t Centrum

    Voor het dakterras van het circulair kantoorgebouw ’t Centrum in Westerlo (België) werd gekozen voor cellulaire glasisolatie. Het kantoor wordt zo gebouwd dat het kan worden ontmanteld en heropgebouwd met de bestaande materialen. De keuze voor cellulaire glasisolatie van het materiaal geproduceerd door FOAMGLAS ® werd gemaakt omwille van drukvastheid, om het gewicht van de terrasbekleding aan te kunnen. Hieronder belichten we de vier redenen waarom cellulair glas als keuze voor een circulair dak in aanmerking komt.

    Lees meer
  • BIM draagt bij tot een hogere graad van circulariteit

    Voor ’t Centrum maakte de aannemer gebruik van digitale bouwmodellen: BIM. Dit Building Information Modelling systeem is veel meer dan 3D-tekenen en kent heel wat voordelen. Nauwkeuriger tekenwerk, overzicht bewaken en efficiëntie naar uitvoering zijn een greep uit de voordelen. Aannemer Joeri Beneens gaat er dieper op in.

    Lees meer
Sluiten