Restaurant in Utrecht scoort met innovatief businessmodel

23 augustus 2018 door Sarah Verbeeck

Copyright_cepezed.jpg

Een volledig demontabel gebouw, opgetrokken volgens circulaire principes: restaurant The Green House in Utrecht is een knap staaltje circulair bouwen. Maar wat het concept echt innovatief maakt, is het businessmodel dat erachter schuilgaat. “Zaken als meubilair en verlichting worden niet aangekocht maar geleased. Zelfs de kruiden in de serre worden betaald per gebruik.”

Restaurant The Green House is een concept uit de koker van Ernest van de Voort, manager bij de Nederlandse cateraar Albron, dat werd ontwikkeld in samenwerking met adviesbureau Alba Concepts. An De Vriendt en Jonathan Verdonck van Kamp C kregen onlangs een exclusieve rondleiding door het gebouw. “Het leuke aan The Green House is dat het gebouw opgetrokken is met een relatief laag investeringsbudget. Ze hebben dat slim aangepakt door gedeeltelijk met recuperatiemateriaal te werken”, vertelt Jonathan Verdonck. “Zo hebben ze onder meer materialen gebruikt van het gebouw dat ernaast staat en dat gerenoveerd werd”, weet An De Vriendt. “Ook aan de details is gedacht: de luster is opgebouwd uit gerecupereerde waterleidingen.”

Betalen per gebrand uur

Een andere manier waarop Albron de investeringskost laag kon houden, was door te werken met het pay-per-use-model. Verdonck: “De zetels in het restaurant bijvoorbeeld zijn niet aangekocht. Er wordt betaald per keer dat iemand in een zetel zit. Dat registreren ze met het kassasysteem. Ook de verlichting wordt gemonitord. Zelfs de kruiden in de serre worden per gebruik betaald. De leverancier komt elke dag langs om na te gaan hoeveel kruiden er gebruikt werden. Op basis daarvan berekent hij zijn prijs.”

An De Vriendt: “Albron en Alba Concepts zijn samen met al die firma’s gaan uitpluizen hoe ze dit concept in contracten kunnen gieten. In het begin vraagt zoiets meer tijd omdat het nieuw is. Je moet met veel mensen samenzitten en overleggen. Maar zodra het op punt staat, gaat het vlot.”

Opportuniteiten

Pay-per-use heeft heel wat voordelen. “Het is een mooi winstmodel dat er enerzijds voor zorgt dat de leverancier betrokken blijft en een goed product wil aanbieden, en dat anderzijds je investeringskosten laag kan houden”, vertelt Verdonck. “Voor de uitbater van The Green House is het ook een voordeel: heb je veel klanten, dan heb je hogere kosten, maar in het andere geval moet je ook minder betalen.”

Het systeem moet natuurlijk ook financieel haalbaar zijn voor de leverancier van het product of de dienst. Want die maakt wel initiële kosten. “Dat is niet altijd evident, al bestaan er wel modellen voor, zoals werken met een externe financier. Maar door slim met de huidige grondstoffen om te gaan, kunnen er ook opportuniteiten ontstaan voor leveranciers. De tv-schermen in de vergaderzalen in The Green House komen bijvoorbeeld van een eventorganisator die elk jaar zijn schermen vernieuwt. Die kon nu iets verdienen aan zijn ‘oude’ schermen, die technisch nog perfect een aantal jaren meekunnen.”

Innovatie tastbaar maken

Innovatieve modellen als pay-per-use ziet Kamp C graag terugkomen in ’t Centrum, het eerste circulaire gebouw in Vlaanderen, dat opgetrokken zal worden in Westerlo. Verdonck: “’t Centrum is voor ons een manier om dit soort businessmodellen tastbaar te maken. Om te tonen wat vandaag al mogelijk is. Hoe dit systeem toegepast zal worden in ’t Centrum staat nog volledig open. We willen ons door de markt laten verrassen.”

Op donderdag 6 september organiseert Kamp C haar tweede masterclass Circulair Bouwen. Inschrijven kan nog via deze link

Copyright foto: Cepezed

Labels:

  • The Exploded View: een revolutionaire samenwerking tussen bouw en landbouw

    In de landbouw bestaan er al heel wat biobased materialen, maar ze worden nog niet allemaal gebruikt op bouwwerven. Wist je bijvoorbeeld al dat je met grasvezel kunt isoleren? Of dat je keukenkastjes kan maken van paprikastelen? Stof tot nadenken dus voor landbouwers en bouwprofessionals over hoe ze de handen in elkaar kunnen slaan voor het huis van de toekomst.

    Lees meer
  • Binnenkort opent The Exploded View op Kamp C

    Op 13 maart kon de pers op Kamp C in Westerlo kennismaken met The Exploded View Beyond Building, een tentoonstelling in de vorm van een levensgroot huis. Samen met lokale partners geeft Kamp C met deze demonstratiewoning een frisse kijk op alles wat duurzaam bouwen is: creatief, modern, en zelfs vóór de afwerking al indrukwekkend.

    Lees meer
  • Lierse houtbouwer zal Exploded View opbouwen op Kamp C

    Vanaf maart wordt The Exploded View Beyond Building opgebouwd op Kamp C. SIDATI, een houtbouwer uit Lier, heeft de demowoning uit biobased materialen mee gedemonteerd in Almere en zal het gebouw weer opbouwen op Kamp C in 2023. Ze werken voor de eerste keer mee aan een project dat honderd procent circulair is. We spraken met zaakvoerder Claire Dewispelaere en David Siebens.

    Lees meer
  • Bouwen aan een digitale toekomst

    Kamp C volgt als centrum voor duurzaam bouwen en innovatie in de bouw de trends in de bouwsector nauwgezet op. Dat de sector voor heel wat evoluties en uitdagingen staat, is voor iedereen duidelijk. Innovatie dringt zich op bij alle bedrijven in de bouw, zowel bij kleine als grote ondernemers. Niki Cauberg is hoofdadviseur van de afdeling Digital Construction van het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) en deelt graag met ons zijn inzichten over één van deze tendensen; de digitale en industriële evolutie die de bouwsector op dit moment doormaakt.

    Lees meer
  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • Creatief bouwen met beton

    Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

    Lees meer
  • De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

    Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

    Lees meer
  • Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

    Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

    Lees meer
Sluiten