Alle bouwadviezen gaan digitaal door. Maak steeds een afspraak via de online reservatietool. Je kan ook een rondleiding boeken in ‘t Centrum.

Creatief bouwen met beton

9 februari 2022 door Diana Grasso

Etib Bump web.jpg

Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

Waarom trok het innovatietraject van Build. Create. Innovate. jullie aandacht? 

STEVEN: “Via Kamp C, een centrum voor duurzaamheid en innovatie in de bouwsector, hoorden we van Build. Create. Innovate. ETIB maakt energiezuinige, duurzame betonwoningen op maat, maar we hadden nog een idee in de kast liggen. We vonden het een leuk initiatief dat creatieve experts aan bouwbedrijven zoals ETIB worden gekoppeld. ”

Welk idee gooiden jullie in de pitch? 

STEVEN: “Het patrimonium van bestaande woningen is oud, maar ETIB doet geen renovaties. Vandaag bouwen we grote, op maat gemaakte nieuwbouwprojecten en dat heeft een prijskaartje. Bovendien wordt bouwgrond duurder en stijgt de nood aan kleine woningen. We willen daarom ook kleinschalige, betaalbare betonwoningen aanbieden die modulair en circulair zijn. We hebben genoeg ingenieurs, energiedeskundigen en andere technische profielen in huis om zo’n nieuw product te bouwen. Maar we hebben weinig tot geen creatives. En die heb je nodig voor een sterke vermarkting.”

“We hebben genoeg technische profielen in huis. Maar weinig tot geen creatives. En die heb je nodig voor een sterke vermarkting” (Steven Van Olmen, Etib)
Waarom kozen jullie voor Bump?

"Bump had een extra troef, want Koen en Arnoud zijn beide architect. Deze twee creatives hebben dus ook de technische bagage om dit innovatieproject mee te ondersteunen en dat vonden we belangrijk.”

Waarin lagen de grootste uitdagingen voor Etib? 

KOEN: “Via de traditionele manier van werken zou een architectenbureau het idee van ETIB uittekenen, zodat ETIB het kan bouwen. Onze meerwaarde als creatief bureau is net dat we er een ecosysteem rond creëren. Naast de vorm van het product, helpen we ook met de branding en werken we de business case mee uit. Hoe maken we een betonwoning modulair? Welke partners willen we betrekken? Hoe kan een demowoning ook als marketingtool dienen? Op die manier wordt het geen eenvoudige betonnen doos, wel een eigen merk met een eigen smoel.”

“Voor een creatief bureau is het erg dankbaar dat budget, doelstellingen en deadlines duidelijk zijn. Dan kan er snel creatief zinvol werk geleverd worden” (Koen Huyghe, Bump)
Hoe ging het innovatietraject van start?

STEVEN: “Build. Create. Innovate. heeft een uitgeschreven traject, gekoppeld aan een tijdlijn. Dat start met een voortraject waarin je een duidelijke vraagstelling formuleert. Dit vormde een goede basis om mee aan de slag te gaan.”

ARNOUD: “Klopt, dankzij het voorbereidende werk van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. in het voortraject, konden we meteen van start. Voor een creatief bureau is het erg dankbaar dat budget, doelstellingen en deadlines bij aanvang duidelijk geformuleerd zijn. Dan kan er snel creatief zinvol werk geleverd worden.”

Waar staan jullie ondertussen? 

ARNOUD: “Het inleidende traject is afgerond. We deden een haalbaarheidsstudie en een beknopt marktonderzoek. We tekenden schematisch eerste concepten uit en onderzochten het vormelijke en innovatieve karakter.”

STEVEN: “Bump stelde voor om co-branding te doen of partners te zoeken die het merk krachtiger maken. Dat was een leuk inzicht. We konden ons ook vinden in het idee van een demo-eenheid die we kunnen verhuren om rendement en feedback uit te halen en om een community mee op te bouwen. Wij hadden al twee kijkwoningen, dus het matcht met onze visie.”

En hoe gaat het nu verder? 

STEVEN: “Het project was beperkt in uren, dus we wisten op voorhand dat er een vervolgtraject zou volgen. Momenteel onderzoekt Bump of we een kmo-groeisubsidie van Vlaio kunnen aanvragen. Wij hebben niemand intern die hier ervaring mee heeft.”

KOEN: “Bump heeft die ervaring wel, dus zijn we co-auteur voor dit dossier. Zo’n subsidie zal extra financiële zuurstof geven voor het conceptdesign, de validatieperiode, merkontwikkeling, een business case, final design... In het ideale scenario ronden we het ontwerpwerk af in in het voorjaar van 2022 en komen we met een volledige brand pitch. Dat geeft ETIB een handleiding en een roadmap om de eerste woningen te gaan bouwen.”

Wanneer moet een ondernemer zich absoluut inschrijven voor Build. Create. Innovate.? 

ARNOUD: “Als je een snelle return wilt van creatives, moet je een goede briefing opstellen. En dat is nu net wat het innovatietraject doet voor de kmo. Zonder zo’n traject is er vaak eerst consulting nodig. Dat kost geld en de verwachtingen liggen daardoor (vaak onrealistisch) hoog. Via Build. Create. Innovate. worden de ingeschreven kmo’s goed gescreend en begeleid, waardoor de verwachtingen en doelen duidelijk zijn.” 

Heb je net zoals ETIB een innovatief bouwidee in de kast liggen dat een creatieve touch kan gebruiken? Schrijf je in voor de volgende editie van Build. Create. Innovate.

Wil je als creatief bureau graag het verschil betekenen voor een bouwprofessional? Meld je aan voor de creatieve poule.

Meer weten over het project Build. Create. Innovate.? Surf naar de projectpagina.

Labels:

  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

    Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

    Lees meer
  • Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

    Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

    Lees meer
  • 3D-printen in de bouw: vraag en antwoord

    In oktober vonden de inspiratiedagen “De toekomst van 3D-printen in de bouw” plaats. Tijdens het panelgesprek had de bouwsector heel wat vragen voor de experten. We bundelden de belangrijkste vragen en antwoorden.

    Lees meer
  • Isolatieplaten uit magnesium oxide in ‘t Centrum

    De wanden in ’t Centrum bestaan uit dampopen afwerkingsplaten vervaardigd uit magnesiumoxide. Deze grondstof heeft heel wat circulaire eigenschappen en is brandwerend. Bart D’Haese, Expert in Healthy Houses van EXIE NV en aannemer Joeri Beneens leggen uit. 

    Lees meer
  • Het belang van groenwanden in ’t Centrum

    In ’t Centrum komen groenwanden. Maar wat is het juist het belang van groenwanden? En welk effect hebben ze op circulariteit?

    Lees meer
  • Cellulair glas als keuze voor circulair dak in ‘t Centrum

    Voor het dakterras van het circulair kantoorgebouw ’t Centrum in Westerlo (België) werd gekozen voor cellulaire glasisolatie. Het kantoor wordt zo gebouwd dat het kan worden ontmanteld en heropgebouwd met de bestaande materialen. De keuze voor cellulaire glasisolatie van het materiaal geproduceerd door FOAMGLAS ® werd gemaakt omwille van drukvastheid, om het gewicht van de terrasbekleding aan te kunnen. Hieronder belichten we de vier redenen waarom cellulair glas als keuze voor een circulair dak in aanmerking komt.

    Lees meer
  • BIM draagt bij tot een hogere graad van circulariteit

    Voor ’t Centrum maakte de aannemer gebruik van digitale bouwmodellen: BIM. Dit Building Information Modelling systeem is veel meer dan 3D-tekenen en kent heel wat voordelen. Nauwkeuriger tekenwerk, overzicht bewaken en efficiëntie naar uitvoering zijn een greep uit de voordelen. Aannemer Joeri Beneens gaat er dieper op in.

    Lees meer
Sluiten