“Circulair aanbesteden levert meer innovatieve, duurzame voorstellen op”

22 oktober 2018 door Diana Grasso

Circulair aanbesteden_Jonathan Verdonck.jpg

De markt voldoende ruimte geven om zelf innovatieve voorstellen te doen voor een bouwproject: dat is de kern van circulair aanbesteden. “Als de focus niet op de laagste prijs maar op het beste voorstel ligt, komen aannemers en uitvoerders veel creatiever uit de hoek”, zegt Jonathan Verdonck van Kamp C

Een bouwproject aanbesteden gebeurt traditioneel vrij top-down. De opdrachtgever vraagt eerst aan een architect om een ontwerp te maken. Op basis daarvan omschrijft hij in detail wat hij van de bouwsector verwacht: zoveel vierkante meter, zoveel metaal, zoveel beton ... Pas in de laatste fase worden aannemers en uitvoerders bij het project betrokken.

“De praktische bouwpartners mogen enkel nog meegeven hoeveel tijd ze voor het project nodig hebben en welke prijs ze ervoor vragen. Vervolgens kiest de opdrachtgever een kandidaat, meestal de goedkoopste”, zegt Jonathan Verdonck. “Op die manier wordt de markt niet uitgedaagd om duurzame of creatieve uitvoeringen te bedenken. Een circulaire aanbesteding pakt het anders aan.”

Concept zelf invullen

Bij circulair aanbesteden mag de markt zelf creatieve oplossingen aandragen. De opdrachtgever omschrijft enkel de gebruiksdoelen van een project: wat moet een gebouw te bieden hebben? Het moet bijvoorbeeld een duurzaam, energiepositief kantoorgebouw zijn waar vijfhonderd mensen op een aangename manier kunnen werken, vergaderen en lunchen. De markt kan dan zelf innovatieve invullingen van dat concept voorstellen. Het budget voor het project wordt vooraf meegedeeld, zodat de uitvoerders niet focussen op een lage prijs maar op een sterk inhoudelijk voorstel.

“Een belangrijk aandachtspunt bij circulair aanbesteden is overleg”, weet Jonathan Verdonck. “Alle partijen worden van bij het begin bij het project betrokken: niet alleen de architect, maar ook aannemers, uitvoerders en leveranciers. Zo kunnen zij mee het gebouw ontwerpen. Dat lijkt tijdrovend, maar in de praktijk is het net efficiënter. Vandaag zien we weleens dat een architect een prachtig ontwerp tekent waarvan een ingenieur of aannemer even later zegt: “Dat is technisch gezien niet mogelijk.” Met een circulaire aanbesteding vermijd je zulke problemen. De kosten voor fouten en aanpassingen dalen en het project kan sneller worden opgeleverd. Bovendien is het resulterende gebouw vaak duurzamer en innovatiever.”

Minder materialen en energie

Een mooi voorbeeld van circulair aanbesteden is het Liandergebouw van de Nederlandse energienetbeheerder Alliander. Die wilde initieel een duurzaam nieuw kantoorgebouw laten optrekken voor zijn werknemers. Maar toen Alliander de markt de ruimte gaf om zelf voorstellen te doen, kwam een heel andere oplossing uit de bus.

“Het nieuwe Liandergebouw bestaat uit een complex van vijf bestaande gebouwen die zijn overkapt door een ‘klimaatkas’ met een zwevend dak”, vertelt Jonathan Verdonck. “Het bouwproces zelf werd origineel ingevuld. Zo bestaat het isolatiemateriaal voor een deel uit gerecycleerde jeansstoffen van medewerkers. Het dak werd opgetrokken door een fabrikant van rollercoasters, omdat die het gewend is om lichte en performante constructies te creëren met zo weinig mogelijk metaal. Het renovatieproject heeft uiteindelijk veel minder materialen en energie gekost dan een nieuwbouw, en het resultaat is prachtig.”

Kamp C als gids

In Vlaanderen bouwt Kamp C momenteel zelf aan het circulaire bedrijventerrein ’t Centrum, in samenwerking met de OVAM en hogeschool Thomas More. In het kader van dat project wordt onder meer een circulair aanbestedingstraject doorlopen. Ook Vlaamse bouwbedrijven, opdrachtgevers en overheden staan steeds meer open voor circulair bouwen en aanbesteden. De maatschappij evolueert, en die evolutie wil Kamp C begeleiden.

Jonathan Verdonck: “Circulair aanbesteden is in eerste instantie vooral geschikt voor grotere projecten. Het vraagt immers wel wat voorbereidingswerk, en heel wat overheidsdiensten en bouwpromotoren staan huiverig tegenover een concept waarvan ze de aanpak en de wettelijke details niet kennen. Om het concept op grotere schaal uit te rollen, werkt Kamp C aan een plan of gids die opdrachtgevers stap voor stap door een circulaire aanbesteding loodst. Op termijn zullen ook opdrachtgevers van kleinere projecten en particulieren daarmee aan de slag kunnen.” 

Labels:

  • The Exploded View: een revolutionaire samenwerking tussen bouw en landbouw

    In de landbouw bestaan er al heel wat biobased materialen, maar ze worden nog niet allemaal gebruikt op bouwwerven. Wist je bijvoorbeeld al dat je met grasvezel kunt isoleren? Of dat je keukenkastjes kan maken van paprikastelen? Stof tot nadenken dus voor landbouwers en bouwprofessionals over hoe ze de handen in elkaar kunnen slaan voor het huis van de toekomst.

    Lees meer
  • Binnenkort opent The Exploded View op Kamp C

    Op 13 maart kon de pers op Kamp C in Westerlo kennismaken met The Exploded View Beyond Building, een tentoonstelling in de vorm van een levensgroot huis. Samen met lokale partners geeft Kamp C met deze demonstratiewoning een frisse kijk op alles wat duurzaam bouwen is: creatief, modern, en zelfs vóór de afwerking al indrukwekkend.

    Lees meer
  • Lierse houtbouwer zal Exploded View opbouwen op Kamp C

    Vanaf maart wordt The Exploded View Beyond Building opgebouwd op Kamp C. SIDATI, een houtbouwer uit Lier, heeft de demowoning uit biobased materialen mee gedemonteerd in Almere en zal het gebouw weer opbouwen op Kamp C in 2023. Ze werken voor de eerste keer mee aan een project dat honderd procent circulair is. We spraken met zaakvoerder Claire Dewispelaere en David Siebens.

    Lees meer
  • Bouwen aan een digitale toekomst

    Kamp C volgt als centrum voor duurzaam bouwen en innovatie in de bouw de trends in de bouwsector nauwgezet op. Dat de sector voor heel wat evoluties en uitdagingen staat, is voor iedereen duidelijk. Innovatie dringt zich op bij alle bedrijven in de bouw, zowel bij kleine als grote ondernemers. Niki Cauberg is hoofdadviseur van de afdeling Digital Construction van het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) en deelt graag met ons zijn inzichten over één van deze tendensen; de digitale en industriële evolutie die de bouwsector op dit moment doormaakt.

    Lees meer
  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • Creatief bouwen met beton

    Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

    Lees meer
  • De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

    Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

    Lees meer
  • Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

    Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

    Lees meer
Sluiten