Alle bouwadviezen gaan digitaal door. Maak steeds een afspraak via de online reservatietool. Je kan ook een rondleiding boeken in ‘t Centrum.

Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

8 december 2021 door Diana Grasso

Pieter Rudy Web2.jpg

Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

Welke innovatie wilde Buildtechnics graag realiseren? 

RUDY: “Buildtechnics is een klein bedrijf en verdeelt al meer dan twintig jaar bouwproducten om een bouwschil wind- en waterdicht te maken, zoals gecomprimeerde EPS (polystyreen isolatieschuim). Daarnaast bieden we ook technische oplossingen aan, zoals het op maat snijden van die EPS. Maar hoe worden die oplossingen toegankelijker voor architecten en aannemers? Met die vraag zat ik in mijn hoofd toen ik het innovatietraject Build. Create. Innovate. zag voorbijkomen via Kamp C. Tijdens het voortraject kwamen we tot de conclusie dat we nood hadden aan industriële designers om ons innovatieve systeem in beeld te brengen.”

“Er zijn zoveel goede ideeën, maar niet iedereen heeft er tijd voor” - Rudy

Hoe keek Studio Dott naar deze uitdaging?
PIETER: “Rudy’s technische kennis en zijn oplossingen voor complexe bouwknopen zijn fenomenaal. Het nadeel was dat hij voor elk raam- of deurprofiel ook de aansluiting met muren, vloer en plafond tot op de millimeter moest opmeten en uitwerken. Het was dus eigenlijk maatwerk. We detecteerden daarom al snel een opportuniteit op strategisch niveau: door de kennis van Rudy te digitaliseren en productizen, zal hij niet bij elke klant opnieuw moeten beginnen. Zo komt er tijd vrij voor nieuwe klanten en groei van het bedrijf. En ook architecten hebben baat bij gestandaardiseerde oplossingen om te zien wat er effectief mogelijk is.”

Hoe heeft Studio Dott dit concreet aangepakt?
PIETER: “Na gesprekken met een aantal architecten en aannemers, brachten we in kaart welke partijen het beslissingsrecht hebben in een bouwproject en welke info ze precies nodig hebben om te beslissen. Op basis van deze inzichten hebben we samen beslist om een afzonderlijk merk te creëren, zodat er een duidelijk verschil is tussen eigen producten en producten die Buildtechnics simpelweg verdeelt.”

“In het huidige vervolgtraject werken we het nieuwe merk uit: het maatwerk zal worden vervangen door customized producten, waarvan de architect autonoom en digitaal de maatvoering en bestelling van deze producten kan doen. De uitdaging is daarbij vooral om architecten voldoende vrijheid te geven, zonder dat het te complex wordt waardoor ze afhaken.”

“Dit werken we momenteel uit voor vier producten, maar het gamma zal kunnen uitbreiden zonder dat ze daarvoor ons of een ander agency nodig zullen hebben.”

“Door de kennis van Rudy te digitaliseren en productizen, zal hij niet bij elke klant opnieuw moeten beginnen” - Pieter

Wat was de meerwaarde van een creatief bureau?

RUDY: “Als zaakvoerder moet ik naast verkopen ook machines sturen en het bedrijf leiden. Om groei en versnelling te creëren, was de samenwerking met een creatief bureau nodig. Er zijn zoveel goede ideeën, maar niet iedereen heeft er tijd voor of deelt ze even graag, waardoor er weinig tot stand worden gebracht. Je moet dingen soms ook durven loslaten en durven delen met iemand anders om de sterktes en zwaktes te zien. Daar heb je andere specialisten voor nodig.”

Waarom zou je andere bouwbedrijven het innovatietraject aanraden?

PIETER: “De sterkte van het Build. Create. Innovate. is dat het bouwbedrijven inspireert om verder te kijken dan hun volgende werf. Als ons werk erop zit, hebben we voor Rudy een systeem opgezet om steeds meer producten te kunnen toevoegen aan het systeem, waardoor hij nog jaren verder kan. En die toekomstvisie leeft niet standaard in de bouw.”

RUDY: “Veel bouwbedrijven twijfelen om te innoveren of digitaliseren. Mogelijks omdat de meeste bouwproducten niet evenwaardig zijn aan afwerkingsmateriaal. Onze producten en ons werk zie je niet, het steekt weg. Er wordt door architecten en aannemers sowieso minder budget voor uitgetrokken. Maar als er achteraf problemen zijn, zoals een schuifdeur die niet goed opent, dan hadden ze het toch anders en beter willen doen. Dan kijken ze naar innovatieve manieren. Dus ja, innoveren is wel effectief nodig.”

PIETER: “Innovatie en creativiteit brengen financiële risico’s met zich mee. Je hebt als zaakvoerder nooit volledige garantie. Build. Create. Innovate. verlaagt de drempel, waardoor het risico ook kleiner is. Bovendien is het meteen duidelijk dat er een visie wordt uitgewerkt, maar dat die voor dat budget nog niet geïmplementeerd zal zijn. Het traject is eerder een eerste kennismaking, om daarna een grotere samenwerking op te zetten. Ik denk dat ook een deel van onze match was, dat we het niet te groot wilden zien. We bekeken gewoon welke stap op dit moment haalbaar was.”

“Innovatie en creativiteit brengen financiële risico’s met zich mee. Build. Create. Innovate. verlaagt de financiële drempel, waardoor het risico ook kleiner is” - Pieter

Speelt er net zoals bij Buildtechnics een innovatief bouwidee door je hoofd? Schrijf je in voor de volgende editie van Build. Create. Innovate.

Wil je als creatief bureau graag het verschil betekenen voor een bouwprofessional? Meld je aan voor de creatieve poule.

Foto: Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott - © Sandra Van Watermeulen

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op de website van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

 projectlogo's BCI

Labels:

  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • Creatief bouwen met beton

    Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

    Lees meer
  • De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

    Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

    Lees meer
  • 3D-printen in de bouw: vraag en antwoord

    In oktober vonden de inspiratiedagen “De toekomst van 3D-printen in de bouw” plaats. Tijdens het panelgesprek had de bouwsector heel wat vragen voor de experten. We bundelden de belangrijkste vragen en antwoorden.

    Lees meer
  • Isolatieplaten uit magnesium oxide in ‘t Centrum

    De wanden in ’t Centrum bestaan uit dampopen afwerkingsplaten vervaardigd uit magnesiumoxide. Deze grondstof heeft heel wat circulaire eigenschappen en is brandwerend. Bart D’Haese, Expert in Healthy Houses van EXIE NV en aannemer Joeri Beneens leggen uit. 

    Lees meer
  • Het belang van groenwanden in ’t Centrum

    In ’t Centrum komen groenwanden. Maar wat is het juist het belang van groenwanden? En welk effect hebben ze op circulariteit?

    Lees meer
  • Cellulair glas als keuze voor circulair dak in ‘t Centrum

    Voor het dakterras van het circulair kantoorgebouw ’t Centrum in Westerlo (België) werd gekozen voor cellulaire glasisolatie. Het kantoor wordt zo gebouwd dat het kan worden ontmanteld en heropgebouwd met de bestaande materialen. De keuze voor cellulaire glasisolatie van het materiaal geproduceerd door FOAMGLAS ® werd gemaakt omwille van drukvastheid, om het gewicht van de terrasbekleding aan te kunnen. Hieronder belichten we de vier redenen waarom cellulair glas als keuze voor een circulair dak in aanmerking komt.

    Lees meer
  • BIM draagt bij tot een hogere graad van circulariteit

    Voor ’t Centrum maakte de aannemer gebruik van digitale bouwmodellen: BIM. Dit Building Information Modelling systeem is veel meer dan 3D-tekenen en kent heel wat voordelen. Nauwkeuriger tekenwerk, overzicht bewaken en efficiëntie naar uitvoering zijn een greep uit de voordelen. Aannemer Joeri Beneens gaat er dieper op in.

    Lees meer
Sluiten