Evolutie naar het circulair economisch model volgens Chris Van de Voorde van JUUNOO

8 februari 2023 door Diana Grasso

Sofie Forfs en Chris van de Voorde .JPG

Sofie Torfs van Kamp C sprak met Chris Van de Voorde, zaakvoerder van JUUNOO over zijn visie op het circulair economisch model. In ’t Centrum werden circulaire wanden gebruikt van JUUNOO.

Hoe zie je de markt evolueren? Zijn er nog andere spelers op de markt die demonteerbare binnenwanden aanbieden?

Chris “Ik denk dat de markt nog gaat evolueren naar het circulair economische model. Alleen de economisch rendabele materialen zullen opgeschaald geraken. De komende jaren zal het kaf van het koren gescheiden worden.

Je gaat enorm veel kleinschalige projecten zien maar de echte circulaire economie gaat opschalen. De mensen gaan het dan niet meer ‘circulaire economie’ noemen maar gaan het gewoon logisch vinden om op die manier te redeneren. Bijvoorbeeld als de leasing van je wagen na 5 jaar afloopt, ga je hem ook niet zomaar weggooien. Je hoeft geen investering te doen om hem te verkopen en daarom krijgt de auto een tweede leven. Het zou absurd zijn om een legoblokje weg te gooien. De kost van het hergebruik is zodanig laag tegenover de waarde van het product dat het niet slim zou zijn om het weg te gooien.

Het economisch denken vind ik het allerbelangrijkste in de circulaire economie. Het draait om het ideologische principe dat het product hergebruikt zou kunnen worden. Als je duurzaamheid wil creëren, moet je dit opschaalbaar maken en bijgevolg moet het economisch rendabel zijn. Ondertussen zijn we zelf aan het opschalen, we bieden wanden aan in België, Nederland, de Verenigde Staten ….”

Kan je dit toepassen op alle producten?

Chris: “Ja, circulaire economie is niet meer dan berekenen hoeveel het kost om het product te gaan hergebruiken en wat de restwaarde ervan is. Als die twee in balans zijn en je kan er meer geld mee verdienen dan het kost, dan kan je het hergebruiken. Dit is gewoon business sense en staat los van elke andere formule die er voor circulaire economie bestaat.”

 

Redesign from scratch

Het is toch opmerkelijk dat er nog niet zo veel bedrijven het circulaire economie model implementeren?

Chris: “Dat vraagt een totale redesign van je ontwerp. Onze bouwsnelheid ligt heel hoog. Daardoor ligt de kost van demontage laag. Hernieuwbare producten behouden hun restwaarde. De structuur van onze binnenwanden zijn makkelijk aanpasbaar in hoogte en lengte waardoor je ze snel kunt gaan hergebruiken in andere ruimtes. Onze skin is verwisselbaar en kan daardoor snel terug aangepast worden. Dat verhoogt de restwaarde van een product maar dat vraagt dus voor de meeste fabrikanten een redesign from scratch.”

Zijn er nog andere spelers op de markt die demonteerbare binnenwanden aanbieden?

Chris: “Er zijn genoeg spelers die demonteerbare binnenwanden aanbieden in de kantoorwereld, maar ze zijn niet aanpasbaar in hoogte en lengte zoals onze wanden. Bij de demonteerbare wanden van andere aanbieders zijn de naden heel visueel zichtbaar, en niet zo mooi om te hergebruiken. Daarom belandt 80 procent van deze wanden toch in de container. De wanden van JUUNOO zijn naadloos.”

“We moeten ondernemerschap en change vieren.” 

JUUNOO heeft onlangs een kantoor geopend in New York, hoe voelt het om de oceaan over te steken en een nieuwe markt aan te spreken? En wat is het succes van jullie snelle groei?

Chris: “Dat is heel fijn om deze stap te zetten. Vlaanderen heeft eigenlijk een gigantisch probleem. De Vlaming zegt ‘Doe maar normaal. Is dat wel haalbaar en betaalbaar?’. Deze instelling zorgt ervoor dat de impact van ondernemers neergehaald wordt. Hierdoor houden ze hun kop onder het zand en vallen ze niet op. Iemand die zijn nek uitsteekt, wordt afgeblokt. Deze cultuur is rampzalig want binnen dit en 8 jaar moet de volledige economie omgeschakeld zijn van een wegwerpmaatschappij/uitstootmaatschappij naar een volledige duurzame maatschappij.

Als we blijven stilstaan en de ondernemers en durvers niet beginnen vieren en steunen geraken we er niet. Dat is een groot cultureel probleem in dit land. Ondernemers die impact willen creëren, trekken weg uit België. We moeten ondernemerschap en change vieren.”

Heb je de vraag gekregen om uit te breiden naar de Verenigde Staten (VS)?

Chris: “We hebben een marktstudie gedaan. We hebben 200 wereldsteden getoetst aan verschillende paramaters en daaruit kwam een top 3. Dan hebben we vastgesteld dat de VS 20 jaar achterloopt op technologie. De technische kloof is er gigantisch en de concurrentie is er veel duurder. Deze factoren plus de cultuur die meezit maakten dat we wilden uitbreiden naar Amerika.”

Krijg je ondersteuning vanuit Vlaio?

Chris: “We hebben ondersteuning gekregen vanuit Flanders Investment and Trade. Voor de rest is er kapitaal opgehaald bij investeerders.”

Heb je tips voor startende ondernemingen?

Chris: “Als je impact wilt creëren moet je zo snel mogelijk zo groot mogelijk worden. Daarvoor zijn er twee strategieën: de eerste is de Vlaamse methode: ik ga een beetje verkopen, met deze winst ga ik terug in het bedrijf investeren, je wordt wat groter, je pompt weer wat geld in je bedrijf … dit is de klassieke benadering. Die is honderden keren trager dan de tweede methode, de ‘Silicon Valley –methode’.

Facebook, Google en Tesla hebben de wereld in storm genomen en volledig veranderd. Ze zijn eerst kapitaal gaan ophalen, schalen op, halen weer geld op, pompen het weer in het bedrijf … ze gaan veel meer extern kapitaal aantrekken en daarmee groeien. Iedereen die impact wil creëren moet openstaan voor extern kapitaal. Een andere tip is investeren in sales, marketing en innovatie.”

Doe je dit helemaal alleen als CEO en oprichter van JUUNOO?

Chris: “Ja natuurlijk, dat is toch niet moeilijk? Je moet gewoon werken en doen. Ik zit twee weken in België en twee weken in New York.”

Hebben jullie awards gewonnen?

Chris: “We hebben er al een paar gewonnen. Red Dot Design Award, Cradle to Cradle Silver, Deloitte Fast 50. Deze laatste hebben we 3 keer gewonnen, als snelst groeiend bedrijf in België en binnen de duurzaamheidsklasse zijn we koploper. Voorts hebben we Solar Impulse en de Circubuild Award gewonnen.”

Maken jullie gebruik van subsidies?

Chris: “In het begin hebben we wat subsidies gekregen. Toen maakten we vooral gebruik van subsidies om projecten te ontwikkelen en nu worden het vooral business model subsidies. We zijn partner binnen het CMAF Circulaire Materialen Anders Financieren-project. Dit experiment hebben we als case kunnen gebruiken. Nu wordt dat opgeschaald en gaan we eigenlijk met een hele groep mensen samenwerken rond Masco, Material as a Service Company, een ESCO maar dan met materialen. Daar gaan we dan mee experimenteren en de volgende stap is weer een bijkomend bedrijf opstarten. Die subsidies zijn zeer waardevol.

Subsidies zijn goed om mensen samen te brengen. Zo ontstaat er innovatie. Maar je hebt ook klassiek ondernemerschap nodig om dat idee dan echt om te zetten in een bedrijf. Dat is voor mij het allerbelangrijkste. Het draait niet om subsidies of testprojecten. Het draait om businessmodellen, waardoor je kan opschalen tot wereldwijde spelers. De volgende duurzame bedrijven moeten zo snel groeien als Facebook of Tesla… en ze mogen gerust uit Vlaanderen of België komen” 

Trekken de bedrijven dan niet weg uit België als ze zo groeien?

Chris: “Neen, België heeft als voordeel zeer goed personeel te hebben, heel goed opgeleide mensen die willen werken. Misschien gaan we 100 procent inzetten op de Verenigde Staten. Maar Research en Development (R&D) zal in België blijven.”

Ben je geprikkeld door het verhaal van JUUNOO? Benieuwd naar de circulaire wanden in ’t Centrum en de andere circulaire toepassingen en materialen? Kom dan ’t Centrum bezoeken en reserveer een rondleiding.

Of heb je vragen voor JUUNOO? Mail naar info@juunoo.com.

Lees ook het verhaal achter de circulaire wanden.

Foto: Sofie Torfs van Kamp C en Chris Van de Voorde van JUUNOO testen circulaire wanden – copyright Kamp C

Labels:

  • Het verhaal achter de circulaire wanden in ’t Centrum: JUUNOO

    Het kantoorgebouw ’t Centrum is zo goed als 100 procent circulair, ook de wanden. Voor de wanden deed de aannemer een beroep op JUUNOO. De circulaire filosofie zit in het DNA van het bedrijf. Zaakvoerder Chris Van de Voorde geeft meer inzichten in een interview.

    Lees meer
  • Kamp C zet circulair Vlaanderen op de kaart

    Wat is er zo uniek aan circulair bouwen? En hoe slaagt ’t Centrum erin om als eerste circulair gebouw van Vlaanderen de bakens te verzetten? Vijf experts lichten toe.

    Lees meer
  • Werken in ’t Centrum: ervaringen van kantoorhouders

    Vier maanden geleden namen de kantoorhouders hun intrek in ’t Centrum. Tijd om even stil te staan: Is het echt anders werken in een circulair kantoorgebouw? Wat zijn de voordelen en zijn er ook nadelen? En heeft werken in een houten gebouw een effect op je gezondheid? We spraken met aannemer Joeri Beneens van Beneens Bouw en Interieur, Stefan Belmans van Streng-th, architecte Sarah Theeuws van West Architectuur, Sofie Torfs van Kamp C en Tijs Proost van Ismart.

    Lees meer
  • 't Centrum verwelkomt groepen voor rondleidingen

    Sinds 2021 bouwen we aan het meest circulaire kantoorgebouw van de Benelux: ’t Centrum. Dit innovatief gebouw is de katalysator voor circulair bouwen in Vlaanderen en daarbuiten. Het gebouw is sinds kort klaar om getoond te worden aan het publiek! Vanaf nu kun je dus online een rondleiding reserveren.

    Lees meer
  • Het meest circulaire kantoorgebouw van de Benelux staat op Kamp C

    Kamp C en een eerder geselecteerd consortium van zeven bedrijven bouwden ’t Centrum in Westerlo. Dit is het eerste volledig circulair kantoorgebouw in Vlaanderen. Het gebouw telt drie bouwlagen en heeft een totale oppervlakte van 2.400 m². De hoge mate van circulariteit van het gebouw is opmerkelijk, het bestaat uit herbruikbare materialen en kan volledig gedemonteerd worden en elders heropgebouwd. In het gebouw worden innovatieve materialen, toepassingen, technieken en nieuwe bedrijfsmodellen gebruikt.

    Lees meer
  • Calculus bouwt innovatief beheerplatform voor ’t Centrum

    ’t Centrum maakt gebruik van een innovatief gebouwenbeheersysteem. Voor het circulair kantoorgebouw ontwikkelde Calculus een flexibel circulair en remonteerbaar beheerplatform dat gebruikt wordt om water en energieverbruik te monitoren en te beperken.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • De uitdagingen van een circulair studietraject

    Streng-th, een bouwkundig ingenieursbureau, verzorgde het studietraject voor het circulair kantoorgebouw ’t Centrum. De onderzoeksfase bleek een hele uitdaging en verschilt toch wel van een klassiek project. Ingenieurs Brecht Beirinckx en Stefan Belmans vertellen waarom.

    Lees meer
  • Isolatieplaten uit magnesium oxide in ‘t Centrum

    De wanden in ’t Centrum bestaan uit dampopen afwerkingsplaten vervaardigd uit magnesiumoxide. Deze grondstof heeft heel wat circulaire eigenschappen en is brandwerend. Bart D’Haese, Expert in Healthy Houses van EXIE NV en aannemer Joeri Beneens leggen uit. 

    Lees meer
  • Het belang van groenwanden in ’t Centrum

    In ’t Centrum komen groenwanden. Maar wat is het juist het belang van groenwanden? En welk effect hebben ze op circulariteit?

    Lees meer
Sluiten