Alle bouwadviezen gaan digitaal door. Maak steeds een afspraak via de online reservatietool. Expo C krijgt een update en is momenteel gesloten. Vanaf 10 juni kun je online een rondleiding boeken in ‘t Centrum.

Blog 19: Leren van andere sectoren

30 april 2020 door Peter-Paul van den Berg

cropped tiny-house-4249898_1920.png

Als we in de bouwsector willen innoveren dan zijn we gewend om vooral te kijken naar waar bouwsectoren in andere landen mee bezig zijn. Of als individueel bouwbedrijf kijk je primair naar waar je concurrenten mee bezig zijn. Maar je kunt juist heel veel leren door te kijken naar totaal andere sectoren. En dan kun je tot opzienbarende inzichten en innovaties komen. In deze en de volgende blog geef ik daarvan een prachtig voorbeeld.

Een ontdekkingsreis

Jeroen Troost is een van de partners die met Kamp C heeft samengewerkt. Hij was zeven jaar lang commercieel directeur bij BAM, een van de grootste bouwbedrijven in Nederland. Op een gegeven moment kreeg hij van de directie de opdracht om een langetermijnstrategieplan te maken voor BAM. Jeroen zegt daarover: ‘Wat ik toen gedaan heb, is gaan kijken naar andere sectoren – dus expliciet niet in de bouwsector zelf – om te zien wat daar allemaal gebeurde. Dus ik ben bij ICT-bedrijven gaan kijken, bij hightechbedrijven, de automobielindustrie en ik ben met start-ups gaan praten. En toen ben ik me een hoedje geschrokken. Ik dacht: wat is er veel gebeurd in de samenleving en wat hebben wij als bouwsector daar veel van gemist. En tegen mezelf zei ik: hoe heb ik dit allemaal kunnen missen? Ik vond mezelf altijd zo openstaan voor nieuwe ontwikkelingen, maar ik was zo in die bouwwereld gezogen dat ook ik – totaal onbewust – oogkleppen op had gekregen. Je moet goed kijken hoe andere sectoren werken en dat vervolgens op een creatieve wijze vertalen naar je eigen sector.’

Jeroen was dermate geïnspireerd geraakt door zijn ontdekkingsreis bij andere sectoren dat hij BAM verliet en een nieuw bedrijf startte. PLEKvoor is een bedrijf dat betaalbare, modulaire woningen produceert die bestaan uit industrieel gefabriceerde modules die je op de bouwplaats binnen een paar uur in elkaar klikt. De woningen zitten vol met technologische voorzieningen, kunnen uitgebreid worden met nieuwe modules en als dat nodig is gemakkelijk verplaatst worden naar een andere locatie.

Huizen produceren als auto’s

Het missiestatement van PLEKvoor werd “huizen produceren als auto’s, verkopen als telefoons en recyclen als petflessen”. Daaruit blijkt duidelijk dat de inspiratiebronnen daarvoor uit andere sectoren afkomstig zijn. In deze blog gaan we in op het eerste aspect: “huizen produceren als auto’s” en luisteren daarbij naar de woorden van Jeroen: ‘In de automobielindustrie wordt een nieuw model ontwikkeld met de nieuwste technologische snufjes en op basis van de wensen van de toekomstige gebruikers. Ze luisteren daarbij goed naar de toekomstige klant. Dat automodel wordt daarna door een vrijwel geheel geautomatiseerde productiestraat in massa geproduceerd. Het ontwikkelen van zo’n model plus het inrichten van de productiestraat kost miljarden. Daarna volgt nog eens een waanzinnig commercieel programma van dat nieuwe model. Dan pas komt die auto op de markt en dan pas beginnen ze met verdienen. Het resultaat van die aanpak is dat een nieuwe auto vrijwel altijd state-of-the-art is. Een auto is bijvoorbeeld veel slimmer dan een huis. In een auto zitten een paar honderd sensoren; in een huis hooguit een stuk of vijf. Er is bij een auto nooit een probleem met waterdichtheid, hij is prachtig ontworpen en de verkoopprijs is laag.

In de volgende blog kijken we naar hoe de beide andere aspecten van het missiestatement van PLEKvoor vertaald werden naar innovatieve bouwconcepten.

Labels:

  • Blog 21: Duurzaamheid en innovatie - verder kijken

    Ik heb het in deze blogserie tot nog toe vooral over de noodzaak van duurzaamheid en innovatie in de bebouwde omgeving gehad en hoe het model van circulair bouwen daarbij een belangrijke rol speelt. Dat is ook logisch want Kamp C heeft de bebouwde omgeving als primair aandachtsgebied. Maar de noodzaak voor duurzaamheid en innovatie is overal nodig. In de komende blogs kijk ik naar ontwikkelingen buiten de bebouwde omgeving. Ik begin met het grote plaatje van waarom duurzaamheid en innovatie eigenlijk nodig zijn.

    Lees meer
  • Blog 20: Leren van andere sectoren - deel 2

    In de vorige blog maakten we kennis met Jeroen Troost en hoe hij zich als bouwondernemer liet inspireren door andere sectoren. Hij startte in 2014 een bedrijf met het idee de woningmarkt radicaal te vernieuwen door het ontwerpen en industrieel produceren van betaalbare, modulaire huizen onder de merknaam KLIKhuizen. Het missiestatement daarbij was “huizen produceren als auto’s, verkopen als telefoons en recyclen als petflessen”. In de vorige blog gingen we in op het eerste aspect: “huizen produceren als auto’s”. In deze blog kijken we naar hoe de beide andere aspecten van de missie vertaald werden naar innovatieve bouwconcepten.

    Lees meer
  • Blog 1: Nieuwe blog gidst bouwsector door de transitie

    Onze samenleving moet dringend evolueren naar meer duurzaamheid en innovatie. Hoe verloopt die transitie in de bouwsector en welke rol kan Kamp C daarin spelen? Directeur Peter-Paul van den Berg toont de weg in een nieuwe, inspirerende blog.

    Lees meer
  • Duitse ambassadeur bezoekt Kamp C uit interesse voor 3D-printen in de bouw

    Vandaag bezocht de heer Martin Kotthaus, de ambassadeur van de Bondsrepubliek Duitsland in ons land, Kamp C. Net als Kamp C stimuleert de Duitse overheid de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs om innovaties in de bouw sneller ingang te doen vinden.

    Lees meer
  • Expo ‘renovatiepakketten voor woningen’ te bezoeken op Kamp C

    Bestaande woningen energieneutraal maken is geen simpele opdracht. Niet iedereen kan het zich immers permitteren om in duurzame oplossingen te investeren. Kamp C, het Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de Bouw, zoekt daarom mee naar oplossingen om het huidig woningbestand toekomsbestendig te maken. Als partner in het INDU-ZERO project, dat een blauwdruk voor een fabriek heeft ontworpen om in massaproductie renovatiepakketten aan te bieden tegen een lagere kost, is Kamp C dan ook de Vlaamse showcase om het pakket te demonstreren.

    Lees meer
  • Maatwerkbedrijf Kunnig verwerkt hout van Hangar 26 tot gevelbekleding van ’t Centrum

    Het Antwerps maatwerkbedrijf Kunnig heeft de gevelbekleding van de voormalige evenementenlocatie Hangar 26 klaargemaakt voor hergebruik bij de gevelafwerking in ’t Centrum. Kunnig gaf het hout een grondige opfrisbeurt. De houten balken krijgen nu een tweede leven als gevelbekleding in het circulair kantoorgebouw ’t Centrum op Kamp C.

    Lees meer
  • Creatief bouwen met beton

    Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

    Lees meer
  • De markt niet klaar voor innovatie? Bedenk een nieuwe go-to-market-aanpak!

    Een klassieke markt veroveren met het product van de toekomst? Dat verliep minder vlot dan verwacht bij WOODinc, een producent van houtskeletbouw. Via Build. Create. Innovate. vond zaakvoerder Eric Van de Heyning een klankbord bij Simon de Smet van creatief agency Made. “Made heeft mijn visie scherper gesteld”, aldus Eric.

    Lees meer
  • Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen: Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

    Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match.

    Lees meer
  • 3D-printen in de bouw: vraag en antwoord

    In oktober vonden de inspiratiedagen “De toekomst van 3D-printen in de bouw” plaats. Tijdens het panelgesprek had de bouwsector heel wat vragen voor de experten. We bundelden de belangrijkste vragen en antwoorden.

    Lees meer
Sluiten